W dzisiejszym Newsletterze piszemy o:
Postępowanie w sprawach gospodarczych – na co zwrócić uwagę
Od 7 listopada szeroki katalog spraw w postępowaniu cywilnym rozpatrywany będzie w trybie odrębnego postępowania w sprawach gospodarczych. W odniesieniu do trybu gospodarczego funkcjonującego do 2012 roku objęte reżimem nowej regulacji zostały także sprawy z umów leasingu oraz umów o roboty budowlane – bez względu na posiadanie przez strony statusu przedsiębiorcy.
Przepisy przejściowe nowelizacji KPC rozstrzygają, że w sprawach wszczętych przed 7.11.2019 r., do czasu ich zakończenia, nie będą miały zastosowania nowe przepisy o postępowaniu gospodarczym. Dotyczy to także spraw, które przed 7 listopada wszczęte zostały w postępowaniu nakazowym albo elektronicznym postępowaniu upominawczym.
Wśród najważniejszych odrębności związanych z procedowaniem w trybie gospodarczym należy wymienić:
Strona, która nie jest przedsiębiorcą lub jest przedsiębiorcą będącym osobą fizyczną, może w określonym terminie złożyć wniosek o wyłączenie stosowania w sprawie przepisów o postępowaniu w sprawach gospodarczych.
Umowa o współdziałanie w sprawach podatkowych
Podpisana przez Prezydenta ustawa wprowadza do Ordynacji podatkowej nową formę współdziałania pomiędzy największymi gospodarczo podatnikami a administracją skarbową. Podmioty zainteresowane współdziałaniem w zakresie zobowiązań podatkowych mogą występować do Szefa KAS z wnioskiem o zawarcie umowy o współpracę. Uprawnienie przysługiwać będzie podmiotom, których roczny przychód wynosi co najmniej 50 mln euro. Zawarcie porozumienia poprzedzi wstępny audyt podatkowy, który zweryfikuje skuteczność i adekwatność wdrożonych przez podatnika ram wewnętrznego nadzoru podatkowego i sprawdzi prawidłowość wypełniania obowiązków podatkowych.
Na marginesie należy dodać, że początkowo projekt ustawy przewidywał wprowadzenie jeszcze innej formy usprawniającej działanie podmiotów gospodarczych – uproszczonych porozumień cenowych (tzw. „małych APA”). Postępowanie w sprawie zawarcia porozumienia uproszczonego miało być szybsze i prostsze od standardowej procedury, jednak w toku prac legislacyjnych zrezygnowano z tego pomysłu.
Jedną z korzyści związanych z nawiązaniem współpracy z Szefem KAS jest możliwość zawierania porozumień podatkowych, co może przyczynić się do minimalizacji ryzyka wystąpienia nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych oraz uniknięcia ewentualnych sporów. Zawarcie porozumienia będzie równoznaczne z uzyskaniem wiążącego stanowisko KAS. Uzgodnienia będące przedmiotem porozumienia mogą dotyczyć:
Podpisanie przez podatnika umowy o współdziałanie wyłącza możliwość przeprowadzenia wobec niego kontroli podatkowej przez naczelników wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. W zakresie podatków objętych umową jedynie Szef KAS będzie właściwy do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej. Konieczna będzie także jego zgoda na wystąpienie przez organy KAS z żądaniem:
Umowa o współpracę zawierana będzie na czas nieokreślony. Według danych Ministerstwa Finansów warunek osiąganej wysokości przychodu spełnia w Polsce około 2,5 tys. podmiotów, odpowiadających za ponad połowę podatku należnego wykazanego przez wszystkich podatników rozliczających podatek dochodowy od osób prawnych. W początkowej, trzyletniej fazie obowiązywania nowej regulacji w obrocie prawnym, Szef KAS może jednak ograniczyć liczbę
podmiotów, z którymi zawrze umowę o współdziałanie, aby wypracować odpowiednie praktyki współpracy.
Zmiany i ułatwienia w prawie własności przemysłowej
Prezydent podpisał ustawę nowelizującą prawo własności przemysłowej. Najistotniejsze zmiany to:
Zmiany wejdą w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia.
Rekordowe kary UOKIK
172 mln złotych – kara za nieudzielenie informacji
Rekordowo wysoka kara nałożona została na szwajcarską spółkę Engie Energy w toku postępowania antymonopolowego prowadzonego przeciwko Gazpromowi w związku z budową instalacji gazociągu Nord Stream 2. Urząd karze spółkę za nieudzielenie informacji. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów maksymalna wysokość kary w takim przypadku może sięgać równowartości 50 mln euro.
UOKiK uznał, iż działania podmiotów zaangażowanych w inwestycję, mogą być próbą obejścia przepisów poprzez utworzenie spółki finansującej budowę gazociągu bez zgody organu antymonopolowego. Prezes Urzędu uznaje za prawdopodobne, że wycofane w połowie 2016 roku zgłoszenie utworzenia joint venture oraz zawarcie późniejszych umów miało służyć sfinansowaniu budowy Nord Stream 2. Z komunikatu prasowego Urzędu wynika, że w sprawie zgromadzono obszerny materiał dowodowy, jednak brak współdziałania ze strony Engie Energy utrudnia prowadzenie sprawy. Wysokość kary wynika z rangi toczącego się postępowania antymonopolowego i znaczenia jego wyniku na arenie międzynarodowej.
50 mln złotych – kara za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych
Za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych polegających na wprowadzaniu konsumentów w błąd co do parametrów materiałów budowlanych (płyt styropianowych) UOKiK nałożył na Yetico prawie 50 mln zł kary. To najwyższa w historii urzędu sankcja za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Nieprawdziwe informacje o cechach produktu znalazły się w deklaracjach właściwości użytkowych, a także na opakowaniach produktów, na stronie producenta i materiałach reklamowych.
W dzisiejszym wydaniu dziennika Rzeczpospolita znajdą Państwo odpowiedzi na cztery pytania związane z nowelizacją prawa lotniczego, których udziela Partner SRDK...
28/01/2025W najnowszym wydaniu Rocznika Investor Real Estate Expert, które przedstawiciele branży nieruchomości już od grudnia minionego roku mogą zdobyć między...
17/01/2025Zima zbliża się wielkimi krokami, a wraz z jej nadejściem przybywa obowiązków zarządcom wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych. Jak się przygotować...
26/11/2024