Serdecznie zapraszamy do lektury najnowszego numeru Prawo Budowlane. Kwartalnik wydawanego przez MUST READ MEDIA, na łamach którego ukazał się artykuł autorstwa Partner Kancelarii SRDK, Anety Walewskiej- Borsuk.
Aneta Walewska-Borsuk w swoim tekście opisuje możliwe problemy z uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy dla farm fotowoltaicznych:
(…)W przypadku gdy na skutek budowy farmy fotowoltaicznej nastąpi zmiana sposobu zagospodarowania terenu i będzie wymagane uzyskanie wuzetki, inwestor powinien być gotowy do wykazania wymaganych przesłanek prawnych w celu jej uzyskania. I tutaj pojawia się pytanie – czy inwestor będzie zobowiązany wykazać wszystkie przesłanki prawne do wydania decyzji o warunkach zabudowy, wymienione w art. 61 ust. 1 UPZP?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie ani w przepisach UPZP ani w aktualnym orzecznictwie sądów administracyjnych. Wydawać by się mogło, że odpowiedź na to pytanie od zawsze znajduje się art. 61 ust. 3 UPZP, który obecnie stanowi: Przepisów ust. 1 pkt 1 i 2 nie stosuje się do linii kolejowych, obiektów liniowych i urządzeń infrastruktury technicznej, a także instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.(…)
(…)Do czasu nowelizacji art. 61 ust. 3 UPZP, która weszła w życie w dniu 29 sierpnia 2019 roku i rozszerzyła zakres omawianego zwolnienia – poza urządzeniami infrastruktury technicznej – na instalacje odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii – istniały dwie linie orzecznicze „za” i „przeciw” kwalifikacji farmy fotowoltaicznej jako urządzenia infrastruktury technicznej. Po tej nowelizacji rozgorzał nowy spór w orzecznictwie sądów administracyjnych – czy zwolnienie z obowiązku wykazania zasady dobrego sąsiedztwa i dostępu do drogi publicznej dotyczy wszystkich instalacji odnawialnych źródeł energii.(…)
(…)Trudno przewidzieć, czy ta linia orzecznicza nadal będzie przeważać, gdy z dniem 24 września 2023 roku, na mocy nowelizacji UPZP z dnia 7 lipca 2023 roku, zostanie usunięty art. 10 z przepisów UPZP oraz gdy ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie co do zasad lokalizacji urządzeń wytwarzających energię o mocy zainstalowanej przekraczającej 500 kW będą określane w strategii rozwoju gminy, na mocy nowej treści art. 10e ust. 3 pkt 5 g) ustawy o samorządzie gminnym. Praktyka orzecznicza niebawem zmierzy się z tym zagadnieniem.(…)
*********************
W celu uzyskania dostępu do tekstu w całości, zapoznania się z pozostałymi artykułami i po więcej informacji o prenumeracie zapraszamy Państwa na stronę www.kwartalnik-pb.pl
Adrian Kozubowski- Junior Associate SRDK udzielił komentarza w obszernej rozmowie opublikowanej na łamach najnowszego wydania Real Estate Magazine. O niejasności...
15/09/2024Treści dotyczące prawnych aspektów istotnych w procesie inwestowania w nieruchomości, które przygotowali eksperci SRDK - Partner Aneta Walewska- Borsuk oraz...
02/09/2024Czerpiąc z wieloletniego doświadczenia w roli pełnomocnika i doradcy największych polskich firm deweloperskich i analizując przykłady zaskarżanych pozwów w zakresie...
28/06/2024