Jakie są problemy z uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy dla farm fotowoltaicznych?

Serdecznie zapraszamy do lektury najnowszego numeru Prawo Budowlane. Kwartalnik wydawanego przez MUST READ MEDIA, na łamach którego ukazał się artykuł autorstwa Partner Kancelarii SRDK, Anety Walewskiej- Borsuk.

Aneta Walewska-Borsuk w swoim tekście opisuje możliwe problemy z uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy dla farm fotowoltaicznych:

(…)W przypadku gdy na skutek budowy farmy fotowoltaicznej nastąpi zmiana sposobu zagospodarowania terenu i będzie wymagane uzyskanie wuzetki, inwestor powinien być gotowy do wykazania wymaganych przesłanek prawnych w celu jej uzyskania. I tutaj pojawia się pytanie – czy inwestor będzie zobowiązany wykazać wszystkie przesłanki prawne do wydania decyzji o warunkach zabudowy, wymienione w art. 61 ust. 1 UPZP?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie ani w przepisach UPZP ani w aktualnym orzecznictwie sądów administracyjnych. Wydawać by się mogło, że odpowiedź na to pytanie od zawsze znajduje się art. 61 ust. 3 UPZP, który obecnie stanowi: Przepisów ust. 1 pkt 1 i 2 nie stosuje się do linii kolejowych, obiektów liniowych i urządzeń infrastruktury technicznej, a także instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.(…)

(…)Do czasu nowelizacji art. 61 ust. 3 UPZP, która weszła w życie w dniu 29 sierpnia 2019 roku i rozszerzyła zakres omawianego zwolnienia – poza urządzeniami infrastruktury technicznej – na instalacje odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii – istniały dwie linie orzecznicze „za” i „przeciw” kwalifikacji farmy fotowoltaicznej jako urządzenia infrastruktury technicznej. Po tej nowelizacji rozgorzał nowy spór w orzecznictwie sądów administracyjnych – czy zwolnienie z obowiązku wykazania zasady dobrego sąsiedztwa i dostępu do drogi publicznej dotyczy wszystkich instalacji odnawialnych źródeł energii.(…)

(…)Trudno przewidzieć, czy ta linia orzecznicza nadal będzie przeważać, gdy z dniem 24 września 2023 roku, na mocy nowelizacji UPZP z dnia 7 lipca 2023 roku, zostanie usunięty art. 10 z przepisów UPZP oraz gdy ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie co do zasad lokalizacji urządzeń wytwarzających energię o mocy zainstalowanej przekraczającej 500 kW będą określane w strategii rozwoju gminy, na mocy nowej treści art. 10e ust. 3 pkt 5 g) ustawy o samorządzie gminnym. Praktyka orzecznicza niebawem zmierzy się z tym zagadnieniem.(…)

*********************

W celu uzyskania dostępu do tekstu w całości, zapoznania się z pozostałymi artykułami i po więcej informacji o prenumeracie zapraszamy Państwa na stronę www.kwartalnik-pb.pl

Udostępnij:

Inne Publikacje:

Komentarz Adriana Kozubowskiego w najnowszym wydaniu...

Adrian Kozubowski- Junior Associate SRDK udzielił komentarza w obszernej rozmowie opublikowanej na łamach najnowszego wydania Real Estate Magazine. O niejasności...

15/09/2024

Prawnicy SRDK współautorami e-booka Vademecum Inwestora

Treści dotyczące prawnych aspektów istotnych w procesie inwestowania w nieruchomości, które przygotowali eksperci SRDK - Partner Aneta Walewska- Borsuk oraz...

02/09/2024

Inwestor vs. protestujący. Ochrona inwestorów w przy...

Czerpiąc z wieloletniego doświadczenia w roli pełnomocnika i doradcy największych polskich firm deweloperskich i analizując przykłady zaskarżanych pozwów w zakresie...

28/06/2024