Publikacje
KIEDY NAGRANIE JEST DOWODEM W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM I SĄDOWOADMINISTRACYJNYM
Dowody z nagrań mogą być przeprowadzone także w sprawach administracyjnych i sądowoadministracyjnych. Nie zawsze jednak jest to dopuszczalne.
WYSOKIE KARY FINANSOWE ZA NARUSZENIE OBOWIĄZKÓW ŚRODOWISKOWYCH
Karę pieniężną – od 500 do miliona złotych – nakłada decyzją administracyjną wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Sankcja ta nie jest zależna od winy danego podmiotu, a jedynie wystąpienia któregoś z naruszeń opisanych w ustawie.
ZBĘDNE WYMOGI HAMUJĄ INWESTYCJE BUDOWLANE
Gdy dla danego terenu brak jest planu zagospodarowania, inwestorzy występują o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Ale urzędnicy odmawiają im, powołując się często bezpodstawnie na brak dostepu do drogi publicznej.
KIEDY MOŻNA ZMIENIĆ POZWOLENIE NA BUDOWĘ
Gdy proces budowlany został formalnie zakończony, niedopuszczalna jest zmiana pozwolenia na budowę. Ewentualne korekty w wybudowanym obiekcie są wówczas możliwe po uzyskaniu nowego pozwolenia.
INTERPRETACJE PODATKOWE: FISKUS NIE ZAWSZE ODPOWIE NA PYTANIA PRZEDSIĘBIORCY
Sukces gospodarczy przedsięwzięcia biznesowego wymaga w dzisiejszych realiach starannego planowania w zakresie preferowanej formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej i przewidywalności przyszłych kosztów oraz wydatków już na etapie pracy koncepcyjnej.
GMINA MA ZDOLNOŚĆ SĄDOWĄ A WÓJT PRAWO DO REPREZENTACJI
Nieprawidłowa reprezentacja gminy w postępowaniu ze skargi na uchwałę rady dotyczącą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może skutkować nieważnością postępowania.
PRZETARGI: KIEDY ZAMAWIAJĄCY MOŻE ZMIENIĆ UMOWĘ Z WYKONAWCĄ
Kontrakty zawierane w postępowaniach o zamówienie publiczne podlegają istotnym ograniczeniom. Nawet gdy obie strony chcą wprowadzić w nich zmiany, mogą to zrobić tylko w przypadkach określonych w ustawie.
POSTĘPOWANIE ŚRODOWISKOWE - JAK ORGAN ZAWIADAMIA STRONY
Powiadomienie stron o czynnościach organu, a nawet przyjętym rozstrzygnięciu, nie zawsze odbywa się w tradycyjny sposób. Przepisy przewidują w pewnych sytuacjach odrębny tryb przekazania informacji.
CEIDG: ŁATWIEJ PRZETWARZAĆ DANE PRZEDSIĘBIORCÓW
Dane kilku milionów osób zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie będą już korzystały z gwarancji, jaką daje im ustawa z 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych.
PUŁAPKI W PROCESIE BUDOWLANYM
Plan zagospodarowania przestrzennego sprzeczny z prawem miejscowym może zostać uznany za nieważny. Czy nieważne będą również decyzje o pozwoleniu na budowę wydane na jego podstawie?
KIEDY GMINA NADUŻYWA UPRAWNIEŃ UCHWALAJĄC PLAN MIEJSCOWY
Uchwała ustalająca plan miejscowy może zostać zaskarżona do sądu administracyjnego m.in. wtedy, gdy jest sprzeczna ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
FUNDACJE: PUŁAPKI PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Działalność gospodarcza fundacji powinna pełnić rolę pomocniczą wobec jej działalności statutowej. Zachowanie odpowiednich proporcji w praktyce może jednak okazać się niełatwe.
JAK PRZEKSZTAŁCIĆ UŻYTKOWANIE WIECZYSTE W PRAWO WŁASNOŚCI
Obowiązujące przepisy w określonych przypadkach przyznają użytkownikom wieczystym nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe prawo żądania ich przekształcenia w prawo własności. Jednak – co do zasady – muszą oni za to zapłacić.
JAK SKUTECZNIE KWESTIONOWAĆ RAPORT O ODDZIAŁYWANIU PRZEDSIĘWZIĘCIA NA ŚRODOWISKO
Sąd administracyjny nie może zastępować organu w ocenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Powinien być on poddany rzetelnej, wszechstronnej analizie przez organ prowadzący postępowanie administracyjne.
ZAGOSPODAROWANIE: NIE WOLNO LEKCEWAŻYĆ OPINII I UZGODNIEŃ
Organy innych jednostek samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej mogą wpływać zarówno na zakres i przeznaczenie poszczególnych planów miejscowych.
STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ TYLKO WYJĄTKOWO
Nie każdy skutek uniemożliwi stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej, ale jedynie taki, który będzie miał charakter prawny i jednocześnie nieodwracalny.
PUŁAPKI PROCESU INWESTYCYJNEGO
Obszar oddziaływania obiektu może wykraczać poza granice działki, a legitymowanie się prawem do dysponowania tylko tą nieruchomością może się okazać niewystarczające.
NIEWAŻNOŚĆ DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ A SKUTKI UPŁYWU CZASU
Wzruszanie decyzji administracyjnych w trybie stwierdzenia nieważności powinno mieć charakter wyjątkowy i odbywać się tylko wtedy, gdy spełnione zostaną ściśle określone wymogi.
OGRANICZENIE PRAW WŁAŚCICIELI PRZY PROWADZENIU INWESTYCJI DROGOWYCH
Wywłaszczenie jest dopuszczalne, ale tylko wtedy, gdy przemawia za tym cel publiczny i odbywa się ono za słusznym odszkodowaniem.
DYSPOZYCJA STRONY NIE GWARANTUJE ZAWIESZENIA POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
Postępowanie administracyjne może być wszczęte z urzędu przez właściwy organ lub na wniosek uprawnionej osoby. Zainicjowanie procedury przez stronę nie oznacza, że może być ono wstrzymane w dowolnie wybranym przez nią momencie.
SKUTKI UTRATY PRAWA DO DYSPONOWANIA NIERUCHOMOŚCIĄ NA CELE BUDOWLANE
Organy nie mogą ignorować faktu domagania się przez właściciela nieruchomości wyeliminowania z obrotu prawnego pozwolenia na budowę wydanego na rzecz innego podmiotu, które uniemożliwia wykonywanie praw właścicielskich.
PROBLEMY Z INTERPRETACJĄ PLANÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Plan miejscowy powinien zawierać postanowienia jendnoznaczne, niepowodujące watpliwości. Tymczasem w praktyce problemy z odczytaniem jego zapisów mają zarówno inwestorzy, jak i organy administracji architektoniczno-budowlanej.