Newsletter SRDK sierpień/ 2022

Newsletter SRDK sierpień 2022… i wiesz o wszystkim.

Szanowni Państwo,

W sierpniowym newsletterze piszemy o:

  • Końcu papierowej formy wniosków o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i nie tylko;
  • Liberalizacji przepisów ustawy o elektrowniach wiatrowych;
  • Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego- jeden wierzyciel nie zwalnia byłego prezesa zarządu z odpowiedzialności za długi Spółki;
  • Świadectwie energetycznym jako obowiązkowym załączniku dla Deweloperów i Inwestorów indywidualnych.

**********************************************************************************

Koniec papierowej formy wniosków o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i nie tylko.

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów znalazła się propozycja Ministerstwa Rozwoju i Technologii mająca na celu zmianę ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dalej jako „Projekt nowelizacji”). Do najistotniejszych ze zmian zaproponowanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii jest odejście od składania wniosków o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (Dalej jako „Wnioski o wpis CEIDG”) w formie pisemnej. Do teraz Wnioski o wpis CEIDG można było składać zarówno w formie pisemnej, jak i za pośrednictwem urządzeń umożliwiających złożenie wniosku online. W wyniku wprowadzenia Projektu nowelizacji nie będzie już można składać Wniosków o wpis CEIDG  w formie pisemnej. Zgodnie z informacją jaką możemy znaleźć na stronie Kancelarii Rady Ministrów, proponowane rozwiązanie jest następstwem postępującej elektronizacji usług publicznych.

Projekt nowelizacji przewiduje również zmiany dotyczące zasad publikowania informacji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (Dalej jako „CEIDG”) o pełnomocnikach. Skupić się one mają na trzech zasadniczych obszarach:

  1. Umożliwieniu publikacji w CEIDG informacji o pełnomocniku- jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej (np. spółce jawnej);
  2. Pełnej elektronizacji procesu publikacji informacji o pełnomocniku w CEIDG po przez wdrożenie procesu publikacji danych o pełnomocniku jedynie online;
  3. Wprowadzenie zasad zarządzania „kontami w systemie CEIDG” pełnomocników.

Do istotnych zmian, które proponuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii należy wskazać proces rejestracji i publikacji informacji o spółkach cywilnych. Będą one znajdowały się w jednym miejscu. Zawarte w Projekcie nowelizacji zmiany koncentrują się na stworzeniu instrumentów, którymi wspierałyby wspólników spółek cywilnych poprzez np. zmniejszenie formalności rejestracji spółki cywilnej, ograniczenie obciążeń administracyjnych oraz zapewnienie szerokiego zakresu danych o spółkach cywilnych. Proponowane rozwiązania obejmują obszary:

  1. Uproszczenia procesu i elektronizacja przekazywania informacji o spółce cywilnej;
  2. Publikacji kompleksowej informacji o spółce cywilnej.

Proponowane zmiany mają również objąć:

  1. Rozszerzenie przekazywanych danych do CEIDG przez organy koncesyjne np. poprzez określenie na jaki okres czasu udzielona została koncesja lub zezwolenie;
  2. Utworzenie tzw. „jednego okienka” poprzez szerszą współprace z ZUS, KRUS, MF oraz GUS a także współprace z serwisem geoportal.gov.pl.

Projekt został oznaczony numerem UD412. Planowo Projekt nowelizacji ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w IV kwartale 2022 r.

Liberalizacja przepisów ustawy o elektrowniach wiatrowych.

Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dalej jako Ustawa 10H) sparaliżowała realizacje Inwestycji polegających na budowie lądowych elektrowni wiatrowych. Ustawa 10H wprowadziła zasadę, zgodnie z którą budowa elektrowni wiatrowej może nastąpić na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, zakładając jednocześnie, że musi  zostać wybudowana w odległości 10- krotności wysokości wiatraka (mniej więcej 1,5 km od zabudowań). Takich miejsc w naszym kraju nie jest dużo i utrudniło rozwój tego sposobu pozyskiwania energii odnawialnej.

5 lipca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (Dalej jako Projekt nowelizacji ustawy 10H). Projekt nowelizacji ustawy 10H zakłada utrzymanie zasady, zgodnie z którą nowe elektrownie wiatrowe na lądzie mogą powstać na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Sporządzenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego albo jego zmiany będzie wymagano jedynie dla obszaru oddziaływania elektrowni wiatrowej zgodnie z przepisami ustawy. Wprowadzona zostanie regulacja pozwalająca na zmniejszenie odległości wybudowania elektrowni wiatrowej od najbliższych zabudowań, która nie będzie mogła być mniejsza, niż 500 metrów- bezwzględna minimalna odległość.

Projekt nowelizacji ustawy 10H wpłynął do Sejmu 14 lipca 2022 r., jednak pierwsze czytanie planowane jest na wrześniowe obrady Sejmu. Ustawa wejdzie w życie najwcześniej za parę miesięcy.

 

Jeden wierzyciel nie zwalnia byłego prezesa zarządu z odpowiedzialności za długi Spółki- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w poniższym stanie faktycznym nie uregulowała zobowiązań podatkowych na rzecz Skarbu Państwa. Organ podatkowy ustalił, że Spółka miała zaległości w uiszczeniu podatku od towarów i usług za miesiące luty, marzec, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik i listopad 2014 r. oraz na podstawie art. 116 § 1, 2 i 4  Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji Podatkowej o solidarnej odpowiedzialności podatkowej za zobowiązania Spółki byłego prezesa zarządu.

Były prezes zarządu nie zgadzał się z organem podatkowym i wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (Dalej jako WSA). W związku z brakiem dobrowolnego uregulowania przez Spółkę zobowiązań podatkowych oraz wobec braku możliwości zaspokojenia tych zobowiązań na drodze postępowania egzekucyjnego, WSA oddalił skargę podzielając pogląd organu podatkowego.

Skarżący nie dał za wygraną i złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego (Dalej jako NSA). NSA zwrócił uwagę na fakt, że były prezes zarządu nie kwestionował faktu, że w okresie, w którym upływał termin na spełnienie zobowiązań podatkowych, pełnił swoją funkcję oraz że egzekucja z majątku Spółki okazała się bezskuteczna. Skarżący były prezes zarządu nie złożył również wniosku o ogłoszenie upadłości spółki i nie wskazał mienia, z którego egzekucja umożliwi w znacznej części zaspokojenie wierzytelności. Skarżący natomiast próbował wykazać, że po jego stronie nie zachodził obowiązek zgłoszenia wniosku o upadłość, argumentując to tym, że Spółka ma tylko jednego wierzyciela i znajduje się w dobrej kondycji finansowej.

NSA stwierdził, że przyjęcie, że członek zarządu zwolniony jest z obowiązku złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości w sytuacji, gdy spółka zalega z płatnościami wyłącznie w odniesieniu do jednego wierzyciela, stawiałoby w uprzywilejowanej pozycji tych członków zarządu, których spółki miałyby tylko jednego wierzyciela- Skarb Państwa, w stosunku do tych, których spółki miałyby co najmniej dwóch wierzycieli. Doszłoby zatem do oczywistego nierównego traktowania członków zarządu (osób trzecich) w zależności od tego, ilu wierzycieli miały zarządzane przez nich spółki oraz do osłabienia funkcji gwarancyjnej odpowiedzialności osób trzecich.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 czerwca 2022 r., III FSK 276/22.

 

 

 

Opracowanie: Prawnik/ Asystent Prawny Adrian Kozubowski

Udostępnij:

Czytaj więcej

Problemy z wydawaniem „wuzetek” dla części dzi...

W najnowszym, ogłoszonym wczoraj wydaniu Prawo Budowlane. Kwartalnik znajdą Państwo publikację, której autorką jest Partner Kancelarii SRDK, LL.M. Adwokat Aneta Walewska-Borsuk. Dlaczego- teoretycznie...

09/01/2024

Marcin Szymańczyk w Polskim Radiu RDC

W poniedziałkowej audycji „Jest Sprawa" w Polskie Radio RDC jednym z gości był mec. Marcin Szymańczyk- Partner Zarządzający SRDK. W studiu omawiano głośną...

06/12/2023

Wpływ podziału nieruchomości na pozwolenie na budowę

W najnowszym wydaniu Real Estate Magazine na stronach 48-51 znajdą Państwo obszerny artykuł „Wpływ podziału nieruchomości na pozwolenie na budowę”, którego autorką...

14/11/2023