Newsletter SRDK październik/2021

W październikowym Newsletterze piszemy o:

  •  Nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego – stwierdzeniu nieważności decyzji administracyjnej
  • Zwolnieniu z opłaty dla pozwu wnioskodawcy niezadowolonego z decyzji wojewody w sprawie rekompensaty w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego.

Stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej – nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Z dniem 16 września 2021 roku weszły w życie znowelizowane przepisy art. 156 § 2 i art. 158 Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadzone ustawą z dnia 11 sierpnia 2021 roku o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1491).

Na skutek wprowadzonych zmian art. 156 § 2 k.p.a. reguluje obecnie, że nie stwierdza się nieważności decyzji administracyjnej z przyczyn wymienionych w § 1, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło 10 lat, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne. Warto wskazać, że cytowany przepis w dotychczasowym brzmieniu (tj. do dnia 15 września 2021 roku) wiązał stwierdzenie nieważności decyzji po upływie 10-letniego okresu z przesłankami określonymi w art. 156 § 2 pkt 1, 3, 4 i 7 k.p.a., w związku z czym wprowadzono przeszkodę dla stwierdzenia nieważności decyzji w postaci upływu czasu dla wszystkich podstaw stwierdzenia nieważności decyzji, a nie przesłanek wybranych.

Ponadto omawianą nowelizacją w art. 158 k.p.a. dodano § 3, zgodnie z którym: „Jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji, o której mowa w art. 156 § 2 k.p.a., upłynęło 30 lat, nie wszczyna się postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji.” Wskazana regulacja w praktyce oznacza, iż obecnie nie jest już możliwe wydanie w toku postępowania nieważnościowego przez organ administracji decyzji stwierdzającej wydanie kwestionowanej decyzji z naruszeniem prawa (art. 158 § 2 k.p.a.) w odniesieniu do wszystkich decyzji sprzed 30 lat (termin liczony od doręczenia bądź ogłoszenia decyzji).

Istotne jest również, że przepisy wprowadzone omawianą nowelizacją mają także zastosowanie do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem ich wejścia w życie. Prowadzi to do wniosku, że postępowania w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji lub postanowienia, wszczęte po upływie 30 lat od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji lub postanowienia, które nie zostały zakończone przed dniem wejścia w życie znowelizowanych przepisów, uległy umorzeniu z mocy prawa.

Pozew wnioskodawcy niezadowolonego z decyzji wojewody w sprawie rekompensaty w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego jest zwolniony z opłaty

Ustawą z dnia 29 września 2021 roku o rekompensacie w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego na obszarze części województwa podlaskiego oraz części województwa lubelskiego w 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1803) przewidziano wsparcie dla podmiotów świadczących usługi hotelarskie, prowadzących działalność gospodarczą w zakresie gastronomii, organizatora turystyki, pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego, a także przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie wypożyczania i dzierżawy sprzętu turystycznego i rekreacyjnego. Pomoc przeznaczona jest dla przedsiębiorców  działających w pasie przygranicznym, które zostały narażone na straty w związku z wprowadzonymi ograniczeniami.

Stosowna rekompensata udzielana jest przez wojewodę na wniosek uprawnionego podmiotu wymienionego w powyższym katalogu. Zgodnie z art. 2 omawianej ustawy rekompensatę ustala się za okres 30 dni trwania stanu wyjątkowego w wysokości 65% średniego przychodu wskazanego powyżej podmiotu z prowadzonej przez niego działalności w okresie obejmującym czerwiec, lipiec i sierpień 2021 roku. Przewidziano również, że w przypadku przedłużenia stanu wyjątkowego, albo jego zniesienia przed upływem czasu, na jaki został wprowadzony, wysokość rekompensaty ustala się proporcjonalnie do czasu jego trwania. Przyznana rekompensata nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wojewoda jest zobowiązany do wydania decyzji w sprawie rekompensaty niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dnia od dnia złożenia wniosku, która to decyzja z momentem jej wydania jest ostateczna i prawomocna.

W odniesieniu do możliwości zaskarżenia decyzji wojewody o przyznanej rekompensacie cytowana ustawa odsyła do przepisów art. 6-9 ustawy z dnia 22 listopada 2002 roku o wyrównaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela (Dz.U. z 2002 r. Nr 233, poz. 1955). Wskazane przepisy przyznają uprawnienie wnioskodawcy niezadowolonego z decyzji w sprawie rekompensaty do wniesienia powództwa do sądu powszechnego w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia decyzji o przyznanej rekompensacie, natomiast od pozwu wniesionego przez wnioskodawcę w tym trybie nie jest pobierana opłata sądowa.

Wskazane zasady udzielania rekompensaty w drodze decyzji wojewody oraz tryb ich zaskarżenia weszły w życie z dniem 4 października 2021 roku.

 

Opracowanie: Adwokat/ Senior Associate Ewa Mielniczek

Udostępnij:

Czytaj więcej

Problemy z wydawaniem „wuzetek” dla części dzi...

W najnowszym, ogłoszonym wczoraj wydaniu Prawo Budowlane. Kwartalnik znajdą Państwo publikację, której autorką jest Partner Kancelarii SRDK, LL.M. Adwokat Aneta Walewska-Borsuk. Dlaczego- teoretycznie...

09/01/2024

Marcin Szymańczyk w Polskim Radiu RDC

W poniedziałkowej audycji „Jest Sprawa" w Polskie Radio RDC jednym z gości był mec. Marcin Szymańczyk- Partner Zarządzający SRDK. W studiu omawiano głośną...

06/12/2023

Wpływ podziału nieruchomości na pozwolenie na budowę

W najnowszym wydaniu Real Estate Magazine na stronach 48-51 znajdą Państwo obszerny artykuł „Wpływ podziału nieruchomości na pozwolenie na budowę”, którego autorką...

14/11/2023